Sider

tirsdag 16. september 2008

Dikt om vennskap

Har du forslag til andre dikt/ordtak - eller vet hvem som har skrevet de forskjellige - så hører jeg gjerne fra deg!
Se også:

Det er langt mellom venner
Det er langt mellom venner.
Mellom venner står mange bekjentskaper og mye snakk.
Venner ligger som små lysende stuer langt borte i fjellmørket.
Du kan ikke ta feil av dem.
Kolbein Falkeide



Vennskap
Vennskap er en fin ting.
Den er akkurat som en rund ring.
Evig bånd. Som aldri slipper din hånd.
Slik er vårt vennskap.
Gyllent og skinnende.
Mitt hjerte for vårt vennskap,
er brennende.
Glad i deg min venn!
(ukjent)



Vennskap II
Vennskap er som et lite frø.
Hvis det ikke pleies vil det visne og dø.
Vennskap trenger varme, hvis det skal gro.
Det vokser i fred, gjensidig tillit og tro.

Først kommer små spirer, vær varsom gi akt.
Det har så lett for å knekkes ved missbruk og makt.
Harde ord, kan knuse så lett,
Vennskap må pleies med omhu og vett.

Så kommer blader, de vokst litt etter litt.
Vann godt, med kjærlighet fra hjertet ditt.
Gjødsle med forståelse og milde ord.
Da vil vennskapet vokse seg sterkt og stor.

Samhold og omsorg, en veldig sterk makt.
En kamp der du ensom ville ha tapt,
Men med venner du vinner en seir så stor.
Smerten den lindres med venners ord.

Men skal du få venner, må du selv være en venn,
Du må elske for å bli elsket igjen.
Du må forstå at venner de vinnes med varme ord.
For ingen vennskap kan vokse der kuldens ego bor.
(ukjent)



Vennskap
Vennskap kjenner ingen grenser
selv om avstanden er stor.
For gode venner har minner
som sammen i hjerte bor.
Og hvert eneste kjære minne
de øker i verdi,
for venner som holder kontakten
gir livet et innhold
med mening i.
(ukjent)



Vennskap III
Om stjernene faller, og vinden er død,
om solen har mistet sin varme og glød,
om tomhet er alt vi ser på vår vei,
så husk at jeg ALLTID vil bry meg om deg.
(ukjent)



Vennskap IV
Jeg plukket en rose med varsom hånd,
knyttet så rundt den, et lyserødt bånd.
Jeg festet et kort til med 8 små ord:
Glad i deg, vennen - mer enn du tror.
(ukjent)



VENNER FOR LIVET
Lyttende ører.
Et smil som forstår.
Gir lettere bører,
leger sjelens sår.

Tanker som deles.
En hjelpende hånd.
Sorger som kveles,
av et vennskapsbånd.

Smil blir til tårer,
og tårer til smil.
Sannhet som sårer,
men fjerner all tvil.

Evig fortrolighet
i riktig og galt.
Et vennskap med
ærlighet tåler alt.
(ukjent)


Vennskap V
For hvert sekund, minutt som går.
For hver sommer, høst , vinter og vår.
I dag, i morgen, som i går,
vil jeg være der for deg min venn,
i alle alle år.
(ukjent)



Vennskap VI
En venn som deg skulle alle hatt.
Du er som et smykke, en verdifull skatt.
Du er alltid snill og grei,
derfor er jeg svært glad i deg.
(ukjent)



Anti-janteloven
Du er enestående.
Du er mer verd enn noen kan måle.
Du kan noe som er spesielt for deg.
Du har noe å gi andre.
Du har gjort noe du kan være stolt av.
Du har store ubrukte ressurser.
Du duger til noe.
Du kan godta andre.
Du har evne til å forstå og lære av andre.
Det er noen som er glad i deg.


Ordtak om vennskap

En venn kan regnes som et av naturens underverk.

Livet er herlig med en venn som deg!

2 kommentarer:

  1. Vennskap har mye å si,
    å bli savnet er trengende.
    For å forstå kjærligheten, må du oppleve den. Smil til din venn, ikke gløm hvem det er.
    Hun eller han er blandt dine stjerner og ditt stjernestøv er alt. Fokuser på kjærligheten, ikke smerten!

    SvarSlett
  2. Fine dikt! Eg skriv eit dikt for dagen, og har også nokon om venskap. Du kan jo sjekka ut om det er nokon der som du vil ha med i oversikten, berre du linkar til meg og bloggen:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!