Sider

mandag 15. september 2008

Diverse dikt og ord

Her er enda flere dikt og ordtak som kan brukes i kort, på LO-er, i taler, til venner, til søsteren din, til trøst, i kondolansebrev ... osv! Kjenner du til opphavsmannen (-kvinnen) der jeg har skrevet «ukjent» blir jeg glad for en tilbakemelding!
Se også:

Lykke
Lykke hører det indre livet til,
ikke det ytre
– og dermed er den ikke
avhengig av hva vi har,
men hva vi er
Ukjent


Å være i livet
(tre vers til mor)
Dette: å være i livet,
open for alt ikring,
bunden med sterke røter
til menneske og til ting,
gi både hjarte og hender
i omsorg som aldri svik,
var det som gav meining til ferda di
og let deg få kjenne deg rik.

Og den som er rik vil ha seg
eit hus som er såleis bygt
at alle som høyrer til huset
kjenner det godt og trygt,
og såleis at framande gjerne
kjem innom dørene der
og auker den rikdom som finst der før
med alt det dei sjølve er.

Fattig var du om aldri
i livet du kjenne fekk
at mellom deg og dei andre
levande straumar gjekk
av tillit og varme som styrkte
kvart band som til livet deg batt,
og lar deg få kjenne, når alt blir
gjort opp,
at meir enn du gav, fekk du att.
Halldis Moren Vesaas



Kveldsbønn
O Gud, hav takk for lys og luft,
for søndenvind og blomsterduft.
Vær priset for de skjønne skjær
og for det gode solgangsvær,
for måkeskrik og måkeegg,
for solgul lønn og snehvit hegg,
for jordens nye drakt hver vår,
for alle livets år!
Du lot hver morgen sol gå opp
og legge gull i furutopp
og farve havet himmelblått,
så vi sto opp med øiet vått.
Du satte brødet på vårt bord
og rakte sjelen livets ord,
gav ånden høie tankers flukt
og lengslen denne stille bukt,
hvor drømmen kunne gå til ro
på månelysets strålebro.
O underfulle menneskefærd,
den var vel all vår møie værd!
Hav takk for smerte og for lyst,
i hjemmet her på denne kyst,
hvorfra vi ser den fjerne strand
vi vet er livets land.
Ukjent



De nære ting
Ditt sinn monne flyge
så viden omkring.
Det er som du glemmer
de nære ting.
Det er som du aldrig
en time har fred,
du lengter bestandig
et annet sted.

Du syns dine dager
er usle og grå.
Hva er det du søker?
Hva venter du på?
Når aldrig du unner
deg rast eller ro,
kan ingen ting vokse
og intet gro.

Gå inn i din stue
hvor liten den er,
så rummer den noe
ditt hjerte har kjær.
På ropet i skogen
skal ingen få svar.
Finn veien tilbake
til det du har.

Den lykke du søker
bak blånende fjell
- kan hende du alltid
har eiet den selv.
Du skal ikke jage
i hvileløs ring,
men lære deg å elske
de nære ting.
Arne Paasche Aasen



Du er utvalgt
Du er utvalgt av livets tilfeldigheter
Til å bli
Elsket av meg
For evig og alltid,
Litt på tross av,
Men mest på grunn av,
De mange ting
Som gjør nettopp deg
Så inderlig spesiell for meg
Ukjent



Hva er en søster?
Hva er en søster?
En søster hun er deg umåtelig kjær
En glede det er å ha henne nær
Hun er der når du trenger en hånd
Hun knytter usynlige vennskapsbånd
Hun er der og lytter når du vil snakke
Hun er der hvis noe går nedoverbakke
En bedre venn kan du ikke få.
Ukjent


Kinesisk visdomsord om sorg:
Sorg er som en trekant som dreier rundt i hjerte med spisser som risper.
Det gjør vondt, forferdelig vondt til trekanten spisser er avslitt og bare en kule igjen,
som glir rundt uten smerte.
Sorgen er en prosess som tar tid, men den tar slutt.
Hvor lang prosessen er, beror på hva vi har mistet, hvilken ressurser vi selv har, hvilken støtte vi mottar fra omgivelsene våre.

Men når gleden over det du har hatt, overskygger savnet av det du har mistet, når du vet at du aldri ville unnvært det du tapt, selv om du var klar over at du en gang kanskje måtte gi slipp på det, da er trekantens spisser av slitt og kulen blir en skatt i ditt hjerte.



Sebra
Jeg spurte en gang en sebra:
Er du sort med hvite striper
eller hvit med sorte striper?

Og sebraen så på meg og sa:
Er du sterk med svake sider
eller svak med sterke sider?

Er du god med onde påfunn
eller ond med gode påfunn?

Er du glad med triste dager
eller trist med glade dager?

Er du flink med dumme innfall
eller dum med flinke innfall?

Og slik fortsatte og fortsatte
og fortsatte den.

Og aldri, aldri, aldri , aldri
spør jeg en sebra om striper igjen.
Shel Silverstein



Fortell meg
Fortell meg
at jeg er noe,
at jeg kan noe,
at jeg betyr noe
fortell meg det ...

Ikke fortell meg
det jeg har gjort,
eller kunne ha gjort
eller det jeg burde eller skulle gjort
nei, ikke fortell meg det ...

Fortell meg heller
at jeg er noe
at jeg kan noe
at jeg betyr noe
fortell meg heller det ...

Jeg trenger det
skjønner du,
jeg trenger det så sårt.
Jeg trenger søyler av trygghet
å lene meg igjennom livet.
Jeg trenger det
skjønner du
for det er så hardt å leve!
Ragnhild Bakke Waale



Herre, gi meg noen å hjelpe
Herre, når jeg sulter
gi meg noen som trenger mat.

Når jeg blir tørst
send meg noen som trenger vann.

Når jeg fryser
send meg noen som trenger varme.

Når jeg blir såret
gi meg noen å trøste.

Når mitt kors blir tungt
gi meg en annens kors å bære.

Når jeg er fattig
led meg til noen som er i nød.

Når jeg ikke har tid
skjenk meg noen som trenger øyeblikkelig hjelp.

Når jeg er ydmyk
gi meg noen å rose.

Når jeg er nedtrykt
send meg noen å oppmuntre.

Når jeg trenger andres forståelse
gi meg noen som trenger min.

Når jeg trenger andres omsorg
send meg noen å ta vare på.

Vend mine tanker til andre
når jeg bare tenker på meg selv.
Mor Theresa

1 kommentar:

  1. hei har du noen dikt om tantebarn eller dikt fra en tante?

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!