Sider

tirsdag 16. september 2008

Minnebok-dikt

Her er nærmere 100 dikt fra de gamle minnebøkene. Jeg begynte å tenke på hva vi pleide å skrive, og etter et søk på nettet fant jeg mange som jeg synes er fine – dog kanskje ikke alltid like snille :

7 + 7 =14
det står ei jente i porten

7+7 er fjorten,
Petter står i porten

Alt hva ditt hjerte eier
av glade og varme ord.
Dryss det langs livets veier,
da gror det i dine spor.

Barndomstid hos far og mor
Glem dem ei når du blir stor
Det du lærte i ditt hjem
vil du sikkert føre frem

Bjørken har ingen blomst på gren.
Satt du der, hadde den en!

Bli en liten stjerne klar
på vår mørke jord.

Da du var liten så var du vel søt,
kjolen var rosa og buksen var bløt.

Den som tar spøken kun for spøk,
og alvor kun alvorlig,
den har i grunnen fattet begge deler dårlig!

Den største gleden du kan ha,
det er å gjøre andre glad.

Dersom du blir sur en gang,
spill, le og syng en sang.
Da blir livet lett og bære
og du vil aldri sur være.

Det finnes en lykke i livet,
som ikke vendes til lede.
Det at du gleder en annen,
det er den eneste glede.

Du Ellen, du Ellen, du er ikke grei!
Tisser i senga og skylder på meg!

Du Ellen, du Ellen, du er ikke grei,
du smiler til gutter, men ikke til meg!

Du er ein underleg raring
Det vet eg av erfaring
Tidt du ropar så det smell
«FAR – har du ein karamell?»

Du er ung utav år
Du er frisk som ein vår.

Du Petter, du Petter
Du er ikke grei
Til alle dine friere svarer du nei
Men kommer ho Ellen svarer du ja
For ho vil du gjerne ha

Elsk din kone og kyss hennes munn:
Da vil du bli riktig sunn!

Elsk din mann og stopp hans hoser,
så får du vandre på røde roser.
(Det med roser er bare tull,
la ham vandre med store hull!)

En rose din mor fikk i gave,
plukket i himmelens have.
Et barn ble lagt i hennes favn,
og Ellen ble hennes navn

Et minne jeg gir deg, lite men godt.
Går verden imot deg, gi aldri opp.

Et ord vil jeg gi deg, et lite, men godt;
Om verden går mot deg, så aldri gi opp!

Gid lykken må gro, som gresset bak do

Har du en venn, så gå ofte dit,
både vinter og sommerstid.
Hvis ikke vil veien fyke igjen,
og ugress og krattskog vil dekke den.

Hils alle som du møter med et vennlig ord.

Hold vennskap med mange, men troskap med få.
For det er ikke alle som er til å stole på.
Hvis du møter en ku på din vei, så dra den i halen og hils den fra meg.

Høyt går din lykke,
rett går din sti.
Dypt kan du falle
i din ungdomstid.
Lyse smil gjør godt i verden,
glem ei det min lille venn.
Da går det deg godt på ferden,
og du møter smil igjen.

I alt du sier og alt du gjør,
ha arbeidsglede og godt humør.
Smil til alle og alt som skjer,
da vil du utrette enda mer.

I gleden føler du det kanskje best,
men i sorgen lærer du aller mest.

Ingen er så trygg i ferda,
ingen er helt trygg i verda.
Ingen fugl så vel er verna.
Inga himmelsal og stjerna.

Ingen vet hvor haren hopper
ingen vet hvor Ellen stopper

Jeg er ikke Ibsen jeg er ikke Bull
derfor skriver jeg bare tull …

Jeg husker da Ellen var liten,
hun likte å grave i skiten.
Men synes mamma var lumpen,
da hun ga henne én på stumpen.

Jeg tar en pinne, og riper et minne.
Det blir til en flekk, som aldri går vekk.

Jeg ønsker deg av hjertet alt godt på din vei!
At lykken alltid må følge deg.

Jesus barna aldri glemmer,
han vet navn på alle de små.
Også nå de sover,
våker han og passer på.

Kvar du går ha auga med deg
sjå på alt som vakkert er
Smil til alt og alle kring deg –
snill og god mot alle vær.

Lat lykka deg fylgja i stort som i smått
Av hjarta eg ynskjer deg alt som er godt!

Lev livet lykkeleg

Lille Petter god og rund
veier tjue pund
Liker grøt og velling godt
derav han sin vekt har fått

Liten og lubben
enkel og grei
Stevner du frem
på livets vei

Livet er en lek,
men det er alvor i leken.
Livet er som en skoledag,
med sorg og glede som hovedfag.

Lykkelig blir livet, og livet blir lett,
hvis du vil leve for sannhet og rett.

Lykken – den er som ein liten fugl
Den flyg og kjem tilbake.
Gid den hjå deg ville finne eit skjul
og vert der alle dager!

Mange harde situasjoner. Her er en av millioner;
Du må tenke før du gjør det, gjør det aldri før du tør det.

Min adresse er som før,
opp en trapp og inn en dør

Minne, minne på en pinne.
Det var alt jeg kunne finne…

Mor sin unge
Far sin skatt
Hele husets apekatt

Mors pike og fars skatt,
hele husets apekatt!

Noen liker kaffe, noen liker te.
Ellen liker gutter, og det er lett å se.

Når berg og dal oss skiller og du meg ikke ser
så husk at det var Ellen som disse linjer skrev.

Når du blir gammel og sitter i kroken
da blir det morsomt med minneboken!

Når du blir gammel, og ingen vil ha deg.
Så sett deg på taket, og la kråka ta deg.

Når du ut av skolen går, denne bok i hylla står.
Ta den ut og les i den, mange minner strømmer frem.

Når du ut i verden drar, tenk da på din mor og far.
Husk hva du av dem har lært og hold barndomshjemmet kjært.

Når du velger deg en mann,
velg da en med god forstand,
som kan vaske, stryke, stelle,
som kan vaske lille Pelle.

Når solen i havet forsvinner og himmelen tennes i brann,
da ser du de deiligste minner fra barndommens eventyrland.

Om det regnar og snor
Om det stormar fra nord
Glem ikkje ho som har skrivi desse ord

Om motgang skygger deg
Eller medgang trygger deg
La livsgleden gro i ditt spor

Putt alle dine sorger i en sekk
og kast dem langt, langt vekk.

Rettsindighet er en sjelden evne;
det er ikke bare å straffe og hevne.
Det gjelder meget mer å forstå de andre.
De må du tenke på.

Roser er røde,
fioler er blå,
druer er søte
og du er like så.

Se ingen over hodet,
den dag kan kanskje bli,
at nettopp den du overså,
blir den som står deg bi.

Sitt stille på skolen,
ikke med bena på stolen,
ikke med rynker på nesen,
ikke nysgjerrig og kresen.

Smil og vær glad for hver dag som går,
så skal du se hvor mange venner du får.
Selv om du glemmer at en og en er to,
så må du aldri glemme å være snill og god.

Smil som solen i hjem og på skolen,
da får du venner som aldri deg glemmer.

Smil til livet, og verden smiler til deg.

Smil, og verden smiler til deg!
Gråt, og du gråter alene!

Solen er ikke firkantet og månen er brå,
derfor har Ellen alltid noe å tenke på!

Soli hev sitt same lag.
Der ho skin ver alltid dag.
Natt og skugge burt ho driv
Signar oss med ljos og liv
Sorgi flyg og gleda gror
Våren kjem med fuglekor

Som ein blomst utav vår,
står du urørt og rein
og ditt hjarta det gjev du berre ein.

Som hvite svaner på livets bølge,
må hell og lykke deg alltid følge.

Som stolte svane på havets bølge
må hell og lykke din fremtid følge…

Summe lika kaffe og summe lika te
summe lika han Petter og det gjer eg

Så går ein dag igjen til Gud
og kommer ikke mer
og bønnen bærer stille bud
til Ham som all ting ser

Ta ikke det grønne,
ta ikke det røde,
men ta det blå
som solen skinner på.

Tenk på en annen som deg selv;
da vil det gå dere begge vel!

Tre ord på snei: Glem ei meg
            eller
Tre ord på snei: glem aldri meg
           eller
Tre ord på snei: glem ikke meg!
            eller
Tre ord på snei: jeg liker deg!

Tro ikke alt du hører,
si ikke alt du vet.
Da sparer du mange bører
på sinn og samvittighet.

Tål alt!
Det er den største dyd hernede.
Vær stolt af andres had, nar og spot.

Ute på havet der står det en klippe,
på den står det skrevet «glem meg ikke».

Ver rein som gull
og sterk som stål
så når du livets
høge mål

Vert du trøytt av slit og trakking f
år du ta en munter sang
Kom i hug din glade barndom
og minnast meg ein gong iblant.

Vær aldri sur og gretten,
aldri redd og skvetten,
da vil du langt i verden nå
og mange gode venner få

Vær alltid sann i ord og gjerd
Vær alltid artig i din ferd
Vær alltid endefram og grei
da styrer du den rette vei

Vær frimodig, men for alting vær beskjeden.
Det klæder alle piger godt.

Vær vennlig å skriv med blekk,
for da går aldri minnene vekk.
(Skrevet foran i boka)

Øyet kan gråte,
munnen kan le,
men sorgen i hjertet
kan ingen se.

Å leva det er å elska
det beste di sjel fekk nå
Å leva det er i arbeid
mot rikare mål å trå

Å leve livet uten venner
i verdens triste bo
det er å bygge i en hage
hvor ingen rose gro

3 kommentarer:

  1. Livet er som en skoledag
    med sorg og glede som hovedfag;
    i sorgens stunder man lærer mest,
    i gledens stunder man trives best.
    .............................

    Jeg ønsker deg lykke,
    jeg ønsker deg hell,
    fra livets morgen,
    til livets kveld.
    .........................

    Mange minner har du fått
    alle vil deg bare godt.
    Ta en hilsen med fra meg;
    "hell og lykke på din vei!"
    ....................

    Hva er sirkus uten klovn?
    hva er stue uten ovn?
    Hva er skole uten deg?
    Lite koselig, synes jeg!

    ....................

    SvarSlett
  2. Så utrolig koselig å lese. Det bringer opp mange gode minner !

    Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
  3. Heis hvite seil på din lille båt,
    å styr den i verden frem.
    glem aldri din far og din mors råd
    og aldri ditt kjære hjem

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!