Sider

tirsdag 6. juli 2010

... og det var vesle Jensemann ...

Kjenner du sangen? Om lille Jens som starter å lage noe - og så ender han opp med noe HELT annet?
Slik hadde jeg det med dette kortet – og det endte opp ganske langt unna det jeg hadde tenkt.
Egentlig skulle jeg lage et Peekaboo-kort (se her for tutorial), men så ble det meste feil og lite pent og jeg klønet og fiklet og tøyset dette til.
Derfor ble det en variant av slider-kort i stedet for, med motiv og hilsen 'gjemt' bak i kortet.
Jeg har lært ett og annet ved å holde på, så det var ikke bortkastet tid (selv om jeg var frustrert). :)


Papir fra Main street
Motivstempel fra The Greeting Farm, fargelagt med Promarkers
Tekststempel fra Ladybug og fra Kreativ Hobby
Blomster og blader er punchet
Halvperler, glitterlim



PS: Og hvis du ble nysgjerrig på sangteksten så kommer den her - «Julepresangen» av Alf Prøysen:

Og det var vesle Jensemann han strever dagen lang
Han snekrer på no spennende som snart skal bli presang
Nå er det bare kassebord, men gjett hva det skal bli?
Et sybor slik som mor vil ha med mange skuffer i

Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla’
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Men bena er det verste, for når han har satt dem på
Så er de to for lange og de andre to for små
Han sager av, og sager av, til slutt så er det blitt
En kiste der hvor mor kan gjemme strikketøyet sitt

Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla’
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

En kiste er jo vel og bra, bevare dere vel
Da er det bare lokket som han ikke kan få tel
Og etter som han høvler, ser han klart at det vil bli
Et skrin der mor kan legge fra seg saks og broderi

Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla’
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Men så skal skrinet høvles fint og jevnes lite grann
Og den som jevner flittig det er vesle Jensemann
Og ettersom han jevner, er det opplagt at det blir
En eske der som mor kan gjemme brevark og papir

Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla’
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Nå skal han bare ta og høvle høyre siden her
Men etterpå så må han høvle venstre siden der
Og plutselig er esken blitt et lite fuglebrett
Som mor kan ha ved vindu’ sitt med havregryn og fett

Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla’
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Og så er gaven ferdig, selv om langemann er blå
Og tommeltott har plasterlapp, så fryder han seg nå
For gaven ligger pakket inn, og gjett hva mor skal få?
Ei spekefjøl som mor kan smøre skolematen på

Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla’
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

7 kommentarer:

  1. Det er ikke like lett alltid, hihi..
    Men det ble da et riktig flott kort. Fine sommerpapirer og fine stempel.
    Ha en fin dag, klem :)

    SvarSlett
  2. Syns nå dette ble ett helt herlig kort selv om det kanskje ikke ble sånn som du hadde tenkt i utgangspunktet! Lekkert papir og skikkelig koselig papir!

    SvarSlett
  3. morsomt å høre om forsøk også! Men kortet ble kjempeflott da!

    SvarSlett
  4. Prøving og feiling må til i alle sammenhenger, for det er bare på den måten vi kan bli bedre. Jeg har ikke problemer med å skjønne frustrasjonen din, for gjett om jeg har måttet begynne forfra igjen på mange av smykkene.

    Sangen har jeg hørt før. Alf Prøysen var en flott viseskriver.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  5. Kjempekoselig kort!:) Det blir fort forandringer underveis her i gården og:)
    Ha en flott sommer!
    Klem fra T

    SvarSlett
  6. Kjenner til det med at ting ikke alltid blir slik man hadde tenkt. Men her gjorde det da absolutt ingenting for resultatet her ble jo utrolig flott!

    Alf Prøysen har laget mye fint.Den første løvetann er en av mine favoritter:)

    Klem

    SvarSlett
  7. Hei Marianne

    Kjenner meg såååå godt igjen og det er det nok mange flere som gjør også:-))
    Men selv om ikke resultatet ble som det var tenk så synes jeg kortet ditt ble utrolig fint!!!
    Ha en fin dag videre!

    Klem, Astrid

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!